G'day mate!

22 januari 2020 - Perth, Australië

G’day mate, hoe is het daar? Ben ik weer... met een update!

9 Januari 2020 – Girls night out!
Vandaag was ik lekker vrij, en Natascha (mijn roommate ook) FIJN FIJN! Fles wijn uit de koelkast gepakt, bikini aan en heeeeerlijk chillen aan het zwembad. Chelsea (YingYang) sloot later ook aan, en onze avond uit was begonnen. Tash woont al een aantal jaar hier in Perth, dus zei weet de lekkere restaurantjes wel te vinden. We gingen naar Northbridge. Northbridge is de wijk hier om uit eten gaan maar ook om uit te gaan. We kwamen uit in de China town in Perth bij de chinees genaamd Uncle Billy’s. Wij hebben in Hengelo YamYam die tot 04:00 uur open is, wij hebben Uncle Billy’s die elke dag tot 04:00 uur open is. Snap ik niks van want rond 22:00 is het hier dood op straat, weet dan ook niet wie er midden in de nacht chinees wilt bestellen maar goed. Het eten was fantastisch en de  avond begon goed. Nex stop: The Mustang. Dit is een grote bar met bands die er spelen (maar geen amateur bandjes, nee vergelijkbaar met de band Beethoven.. die ken je vast wel) De bar was propvol. Dan denk je? Bandjes, dat is toch niks aan de hele avond? JAWEL! Wat een feest! Oude nummers, muziek van nu, rock pop.. Fantastisch! Hier ga ik vaker naar toe. Maar zoals bijna elke kroeg/club in Perth sluit alles vroeg (00:00) Zit je er net lekker in, en dan moet je op huus an. Maaaaaar natuurlijk heeft Perth de gay club Connections die tot 04:00 uur open is, dus tja dan daar maar naar toe. Vervelend. Wat mij hier echt opvalt is de beveiliging als je een kroeg in wilt. Je MOET je paspoort bij je hebben, anders word je geweigerd, ook al ben je 60. Dan word je binnen gelaten, en word je paspoort afgegeven en word je naam opgeschreven en een foto van je gemaakt. Elke keer weer. Zo weten ze precies wie er die avond binnen is geweest. Volgens mij is dat wel nodig, want ze noemen Northbridge ook wel eens de jungle. Blijkbaar veel dronken jongeren op straat.. Maar ja dat zag ik elk weekend in Hengelo ook wel, en was ik er zelf 1 van, dus daar kijk ik niet zo raar van op.

F9E90121-970B-48FA-9420-A1BAAADBCF4D76182050-8222-4128-9235-45A92A9B099F160A0DA5-C4B1-46D1-A5DE-2DA8C2475D1963B3D9EA-CF1F-4DB0-8D06-86AF705B4F8A0DB30BD6-8C92-4690-808C-A0DD38E38351

11 Januari 2020 – Kaketoe’s en kakkerlakken
Tja wat doe ik het liefste hier? STRAND! Dus ik was natuurlijk weer eens te vinden op Cottlesloe beach. Onderweg naar het strand zie je veel kaketoe’s in de bomen zitten. Een gelijk dat die beestjes maken! Niet normaal, maar zo mooi om te zien. Af en toe heb ik die vogels ook in de boom tegenover mijn huis zitten en geloof me. Dan word je niet vrolijk wakker door het geluid wat ze maken.. Maar als ik dat soort ‘’wildlife’’ zie dan besef ik mij toch wel even dat ik toch echt in Australie ben, want soms is dat besef er nog steeds niet. En ohja, dat besef heb ik ook als een ander soort wildlife tegen kom. Mijn grote vriend, de kakkerlak. Ik kan je vertellen, die dingen zijn GROOT! En kunnen vliegen. Nu ben ik er aan gewend dat er ineens iets voor je voeten rent, en dat je dan een gek sprongetje moet maken. Maar dat blijven echt gore beestjes.

DD489703-B74C-4B88-9AD9-EC3FC63B1C73

13 Januari 2020 – BBQ TEAM GARUM
Zoals jullie misschien wel hebben gezien heb ik hier een erg vervelend en vooral zwaar leven. Een beetje zonnen, beetje zwemmen, beetje werken en een beetje bbq’en. Vreet energie hoor ;-) Vandaag was eindelijk onze secret santa BBQ van het werk. Secret Santa is lootje trekken en voor diegene moet je een kadootje kopen simpel. Ik heb een boek gekregen wat ik graag wou! Dus ik ben een blij mens.. Ja geloof het of niet, maar ik lees hier ontzettend veel. Dat deed ik thuis nooit, maar hier is echt heerlijk om met je dikke kont op het strand te liggen met een goed boek. Er was meer dan genoeg eten en de slager van het restaurant kwam dan ook heerlijke steaks brengen. Bbq’en deden we in een park. Ja, daar staat een openbare bbq waar je gebruik van mag maken. Ideaal. Het was een gezellige dag, maar wij hadden zoveel eten over dat Anna en ik maar besloten om al dat lekkers weg te geven aan een aantal daklozen. Zonde om zoveel eten weg te gooien, als je er iemand anders blij mee kan maken toch?

2F1D5551-0F44-43FD-BA2B-B3290531EE08D0225D29-D108-4404-A246-47B2440B0C9A

18 Januari 2020 – De stad ontdekken
Wat ik ook graag doe is in de avond lekker een stuk wandelen. (Ja je leest het goed, je dacht eerst Jeltje die verslaafd is aan boeken en nu ook nog eens wandelt?) Ik weet het, maar thuis zitten is ook niks aan. Ik ben vanaf mijn huis naar de Swan River gelopen (5 minuten lopen) en hier loop je heerlijk langs het water en zie je de zon zakken in het water. Muziekje op. Top. Perth is behoorlijk groot en zoveel te ontdekken dus ik ben nog wel eventjes bezig.

388D1D7C-EA46-45F9-A552-FC6E6E05D5ED13F462FB-D541-41BB-88EE-D51B2DA7885477200A0D-63DD-448D-A0A6-4D17E5D66FA733E025FE-6B5C-478E-982C-9E5F5C908227

20 Janauari 2020 – Let's make some coffee!
Vandaag was mijn allereerste barista cursus. (Een barista is iemand die espresso bereidt en andere dranken zoals cappuchino) Dit wou ik al een tijdje doen, zelfs in Nederland maar het kwam er niet echt van. Nu kwam de vraag op het werk wie hier interesse in had? IK IK IK! Zo gezegd, zo gedaan en een week later had ik mijn eerste cursus en super fijn dat die allemaal betaald word door het hotel, scheelt toch weer een paar honderd dollar. Vandaag had ik de basis cursus van 3 uur over het bereiden van een goede espresso. Alles werd je uitgelegd, stap voor stap, hoe je te werk gaat met de koffie machines, wat espresso is etc etc. Erg leuk! Dus ik ga net zo lang door totdat ik alle 7 cursussen heb gehaald. Staat straks weer mooi op mijn CV en een baantje als barista in een koffie tentje vind je dan erg gemakkelijk. Win-win dus. Wat wel grappig is, dat hier koffie’s zijn die wij niet kennen en andersom. Bijvoorbeeld een latte macchiato kennen ze hier niet, dan kijken ze je heel raar aan.. Maar hier hebben ze Flat White (kennen wij weer niet) Zwarte koffie met een beetje melkschuim. Dat drink ik dan ook vaak, aangezien een normale bak zwarte koffie hier niet te zuipen is..

8A6BC1A3-2970-4047-ADFF-FED9929F5E3E6151E8DD-8A63-4CEA-BD6E-9F57DD0BB06293C3A06F-1431-4DCB-8342-88D73CB2C6738AF3ADFA-8295-4137-AABD-E5EA46FF42FD8C39AD7D-418B-40CA-B31D-305AC612BB71

21 Januari 2020 – ROTTNEST ISLAND
Iets wat je gedaan moet hebben als je hier in Perth of West Australie bent is ROTTNEST ISLAND! Dit is een eilandje op een uurtje varen vanaf Perth (of half uurtje vanaf Fremantle) Prachtig eiland met veel bounty stranden en baaien. Vandaag heb ik dan ook de ferry gepakt vanaf Fremantle naar Rotto ( zoals ze dat hier noemen) een half uurtje varen en je bent op het eiland. Nou, de oceaan was zo wild dat de ferry echt van links naar rechts ging en niet zo klein beetje ook. Op het eiland heb ik mijn fiets opgehaald die ik had gehuurd en ging ik op zoek naar Divya en haar nicht, die waren al op het eiland. Laat het avontuur beginnen! Als je de hele route wilt fietsen doe je daar ongeveer 5 uur over en dat wouden wij natuurlijk doen. Wat wij alleen niet wisten was, dat het eiland zo ontzettend heuvel achtig was, dat die 5 uur fietsen een behoorlijke opgave was. Ik heb nog steeds een houten kont en spierpijn in mijn boven benen. Rottnest is natuurlijk een touristische attractie hier en waarom? Omdat hier duizenden Quokka’s leven. Quokka’s kan je alleen vinden in West Australia en vooral op Rottnest Island. Erg bijzonder dus, want ergens anders op de wereld leven de beestjes niet. Als je ze ziet denk je een beetje aan een mix tussen een kangaroo / grote rat / cavia en ze staan bekend om hun lachende gezichtjes. De beestjes zijn tam en doen niks, dus een Quokka selfie is een dingetje hier. Mijn eerste Quokka die ik zag had zijn dag niet denk ik, want dat beestje keek verre van vrolijk. Snap ik wel, waarschijnlijk ben ik toerist nummer 93875738 die met je op de foto wilt. Dan zou ik ook boos kijken. Maar gelukkig kwamen wij een tijdje later familie Quokka tegen, paps mams en een kleintje. Daar heb ik ook denk ik wel 30 minuten bij gezeten op de grond en gewoon lekker kijken naar ze. Ook heb ik natuurlijk heerlijk gezwommen in de baaien die het eiland rijk is. Het water is zo helder dat je je eigen voeten op de bodem ziet staan. Het was wel even oppassen geblazen want een aantal dagen geleden waren er nog grote witte haaien voor de kust gespot. Maar ach, er kan vrij weinig gebeuren als je in de buurt van het strand blijft, je app checkt (Heb de app Shark Watch en daarmee kan je precies zien waar haaien zijn gespot en of er gevaar is) Dolfijnen heb ik helaas niet gezien vandaag, maar het schijnt dat ze hier veel rondzwemmen. Maar het blijven wilde beestjes dus wanneer je kan zien, dat weet niemand.

Het was een dag voor in de boeken, en ik vond het ook wel bijzonder om op het eiland te zijn. En ja, op dat moment besef je.. Jel, je bent gewoon in Australie! Je bent je droom aan het waarmaken wat je jaren lang wou. You did it! En dan heel stiekem, ben ik toch wel een heel klein beetje trots op mijzelf..

6F60F458-3CF8-4943-BE5A-2280621C9A5082B2D084-95BF-4122-B40E-F75AE8DA2A66DCD0BE88-205B-4B59-950D-02EB7B466A5392016F4E-23AF-41F1-B318-5934194E80F21013E343-1815-4322-8A4B-4A285E15775CECC8FFFC-6033-4AD2-86B9-DBD403AA27F4C4935D39-3EE0-4A67-A59D-3C93F3D0B4531F492AEA-3224-4A2E-8A36-C94A93D8D494CDA2C572-BB2D-447C-AA05-86F884D793A739B3C49F-FF10-45C0-9F0B-F04360C0B1DA

Dikke kus, knuffels en veel liefs vanuit down under,
Jeltje

Ps. Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst & volg mij ook op instagram

1. Sherani:
    22 januari 2020
    Ja jij doet dit gewoon ff👌 super meisje, en ook ik ben stiekem best een beetke trots op je 🙃
  2. Marielle Schutten:
    ❤️
  3. Fiona Brunnekreeft:
    22 januari 2020
    Super gaaf Jeltje, wat een enorme belevenissen✌️Lees dit met 3 graden buiten😉Dikke 😘
  4. Anneke:
    22 januari 2020
    H E E R L I J K om te lezen, Mariëlle, wat geniet je!!! Stikjaloers, maar dat heb ik al vaker gezegd! Tip voor de kakkerlakken: grote bus haarlak in de aanslag😉 spuiten tot ze niet meer kunnen.... vreselijk maar het werkt wel. Niet dood trappen in ieder geval hahaha. Ik kijk uit naar het volgende verslag! Groetjes vanuit een regenachtig Enschede (aan het werk op de ut)
  5. Marcel:
    Mooie verhalen💪😁 Geniet ervan Jeltje✅🤘
  6. Rene Kruis:
    22 januari 2020
    Ik wil ook een Quokka! Of toch maar een biertje.... ;-) Gaaf hoor!
  7. Agnes:
    22 januari 2020
    Beetje trots??? ..je mag super trots op jezelf zijn !! Een droom uit laten komen,er zelf hard voor gewerkt hoe gaaf is dat ! Ik ben in ieder geval wel super trots op oe ! 🥰
    ❤ liefs van je mams
  8. Gerlande:
    Top
    Kanjer zo mooi dat het je goed gaat in Australië. Zo mooi en fijn om te lezen. Kunt straks wel een boek schrijven ook daar zou je succes mee hebben je schrijft mooi en fijn om te lezen. Op naar je volgende verslag. Werk se geniet en heb veel plezier groetjes uit het koude Hengelo🎉
  9. Ellis:
    22 januari 2020
    Niet zo bescheiden Jeltje..... Je mag zelfs supertrots op jezelf zijn..... Ik ben ook supertrots op je! Weer heerlijk om al je avonturen te lezen...... 😘
  10. Natasja:
    22 januari 2020
    Je bent een toppertje en ook ik ben apetrots op je!
    Je maakt je droom waar, hoe gaaf is dat!!
    Enjoy skattie!!💕😘