Het werkleven is begonnen!

27 november 2019 - Perth, Australië

Het werkleven is begonnen!

19/11 Relaxen, relaxen en nog eens relaxen
Ik merkte toch dat ik erg moe begon te worden, van alle indrukken om mij heen en alle informatie wat ik krijg. De komende 2 vrije dagen spendeerde ik dan ook aan het zwembad in het hostel voordat mijn werkweek begint. Erg vervelend!

Zwembad hostel

20/11 Christmas is coming!
Christmas is coming! Wat ik al online had gelezen is dat Perth 3 verschillende routes heeft die je langs kan lopen en allerlei verlichte kerst opbjecten tegen komt. Super tof! Dus vanavond heb ik de eerste route gelopen. Goede manier om de stad te zien. Deze lampjes gaan elke avond rond 7 uur aan en is te zien tot eind december. Vanavond heb ik de eerste route gelopen en ik moet zeggen WAUW! Wat is dat toch leuk om te zien. Het is een heel apart gevoel dat ik hier kerst ga vieren terwijl het hier 30 graden is. Maar hoe fijn is het dat je de hele dag hier op ‘’thongs’’ kan lopen. Ja, je leest het goed. Thongs. Als je een beetje Engels kan, schiet je waarschijnlijk in de lach. Dan denk je aan een string. Mijn collega vroeg aan mij of ik haar thongs had gezien. Blijkbaar keek ik erg raar en mijn reactie was dan ook: I don’t know where your underwear is! Dat was een hilarsich tafereel, want op dat moment kwam ik erachter dat ze haar slippers bedoelde. Thongs zijn in Aussie taal slippers. Ok. Got it!

Christmas lights    Christmas lightsChristmas lightsChristmas lightsChristmas lightsChristmas lights

Christmas lights

Christmas lightsChristmas lightsChristmas lights

22/11 Tijd voor een avondje gezelligheid
Eerst heb ik gewerkt, maar daarna was het tijd voor ontspanning! Ik ben in Nederland al in contact gekomen met Miquel (want hij had een kamer over in een huis, daarin was ik wel geinteresseerd maar helaas was deze al weg) Hij appte mij of ik zin had in een borrel bij hem thuis, zijn vrienden kwamen ook en hij vond dat het een goede manier voor mij was om mensen te leren kennen. Oke waarom niet? Let’s go! Wat een super gezellige avond heb ik gehad. En ook zijn vrienden groep is erg internationaal, en zijn vriendin is Nederlands. Eerst een paar borrels bij hem thuis daarna zijn wij naar de Twilights Markets gegaan. Dit is elke vrijdagavond op een plein met allerlei eet kraampjes waar je complete maaltijden kan krijgen voor niet al te veel geld. Een soort Heerlijk Hengelo maar dan op z’n Australisch. Daarna zijn we naar de House Market gegaan. Een kroeg/club/restaurant en een groot buiten terras erbij vol met picknick tafels. Het was ongeveer 22:00 uur en ik dacht, vrijdagaovnd zal nog niks te doen zijn. Nou.. het was bom bom bom vol. Het uitgaans leven op vrijdag begint eigenlijk direct naar je werk met een borrel en dan ga je door. En op zaterdag begint het ook vroeg, dus dat betekend dat het ook vroeg eindigt. Misschien is dat voor mij wel beter ;-)

Perth1AE090AC-ED1B-437D-950A-5BD30A99CA37

21/11 – 27/11 Mijn werkweek is begonnen
Mijn eerste werkdag! SPANNEND! Ik moest om 17:00 uur beginnen tot 23:00 uur. Mijn eerste indruk was goed! Mooi restaurant, leuke collega’s. Maar toch merkte ik aan mijzelf dat ik een beetje nerveus was, en er kwam zoveel informatie op mij af. Ik stond ingepland aan de pas. Dat betekent dat ik degene ben die het eten wegbrengt naar de tafels. Ik kreeg een plattegrond met alle tafel nummers en stoelnummers. Makkelijk uitgelegd: een tafel heeft een nummer (logisch!) daaraan zitten bijvoorbeeld 4 gasten. Elke stoel heeft een nummer. (1,2,3 etc) Dan krijg je je bonnetje met daarop tafel nummer en stoel nummer 1 heeft bijvoorbeeld pasta, stoelnummer 2 heeft lam etc. Dan weet ik oke die gast heeft dat en dat zus en zo. Dat was wel even wennen, want dat ben ik natuurlijk niet gewend. En ook erg leuk als gasten tijdens het diner gaan wisselen van stoel en je collega’s geven dat niet aan je door. Ach kan gebeuren..

Wat ik HAAT maar er helaas bij hoort is poleren. Alles moet door de bediening gepoleerd worden, bestek, alle glazen. Ik heb zoveel gepoleerd de afgelopen dagen dat ik gewoon 2 blaren op mijn vinger heb en er over gedroomd heb.

Voordat het diner of de lunch begint, heb jij met je collega’s, je chef en je manager een briefing. Dit houdt in dat alle bijzonderheden besproken worden. Zijn er wijzigingen aan gerechten, hebben we VIP gasten, zijn er gasten die jarig zijn, maar ook de dingen waarop je moet letten. Ook word er aan je gevraagd van oke. Wat zit er in Pasta Carbonara (of andere gerechten) en dan mag je even alles opnoemen van A tot Z. Oei. Iedereen heeft de menukaarten thuis, maar ook een lijst met wat er allemaal in het gerecht zit, of het glutenvrij kan, kan het vegetarish of vegan. Behoorlijk veel, en eerlijk.. dat blijft gewoon niet hangen in mijn hoofd. Vanavond hebben wij dan ook een test daarover, om te checken wat je kennis is (dus dat word nog flink stampen de komende uren)

Ik word fortnightly uitbetaald, dat houdt in elke 2 weken. Wat ook even wennen is, is dat je 6 uur lang werkt (Je word soms eerder naar huis gestuurd als het rustig is), als je langer dan 6 uur werkt dan pas heb je recht op pauze. Eerder niet. Dus ook al werk ik van 10:00 tot 16:00, geen pauze. Dus ik skip lunch. Je mag ook niet eten! Dat is echt uit den boze. Wat mijn collega’s wel doen is dat ze een grote fles meenemen en daarin een smoothie doen, zodat je toch iets binnen krijgt, want drinken mag je natuurlijk wel.

Vandaag is mijn 7de dag op rij dat ik werk en ik moet zeggen dat ik mij steeds meer op mij gemak voel, en dat ik erg veel lol heb met mijn collega’s. Ik ben ook toegevoegd aan de ‘’Big Brother’’ whatsapp groep. Dit is een whatsapp groep met mijn collega’s, maar de managers zitten hier natuurlijk niet in. Zo nu en dan word er een borrel gepland of een BBQ. (Daar zijn ze gek op hier)
Ik ben tot nu toe, de enige Nederlander in het team. De rest van het team komen echt overal vandaan. Frankrijk, Italie, Zimbabwe, Australie, Korea, China.. erg leuk! En het team is gigantisch! Ik heb tussen de 40-50 collega’s.
Tot nu toe heb ik aan de pas gestaan en de drankjes weggebracht. Maar mijn manager Daniel heeft al gezegd dat die erg tevreden is en dat ik het werk snel oppik. Dus hij wil mij dan ook zo snel mogelijk in de bediening hebben (YES!) Dat zal denk ik dit weekend wel gebeuren. Ook sta ik ongeveer 30 uur ingepland dus uren genoeg. Lekker geld verdienen en sparen zodat ik al het moois kan zien wat Australie te bieden heeft

Informatie over de gerechten Menukaart GarumRestaurant GarumRestaurant Garum​​​​​​​

Lieve mensen, geniet van jullie dag vandaag in de vrieskou, ik maak nog even een plons in het zwembad en daarna maar eens aan de studie.

Wil je op de hoogte blijven van mijn verhalen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ook kan je mij volgen op instagram

Dikke kus en veel liefs,
Jeltje

1. Fiona Brunnekreeft:
    27 november 2019
    Fijn om te lezen hoe of alles gaat!!!Zal idd vreemd zijn om kerst met 30 graden te vieren.Ga zo door skat dikke kus vanuit een koud Hengeloooo.😘😘😘😘😘😘😘
  2. Sherani:
    Top verhaal weer!!❤
  3. De Bloemetjes:
    27 november 2019
    Weer een leuk verhaal jeltje!
    Groeten Raymond Esther Fleur en Pepijn
  4. Hilma Hensema:
    27 november 2019
    Wat leuk om te horen dat het zo goed gaat. En ja speciale kerst vieren in de warmte. Wij gaan dinsdag weer naar het koude hengeloooooo. Have fun daar. Maar dat gaat helmaal goed komen. Knuffel Ben en Hilma.
  5. Piet de Bekker:
    27 november 2019
    Fijn dat het goed gaat. Succes met de studie
  6. Gerlande:
    27 november 2019
    Wat een avontuur en zo leuk om het te lezen weer een fijne week met succes en plezier groetjes Gerlande
  7. Silvia:
    👍👍👍😘
  8. Milou:
    27 november 2019
    Jel, je kunt wel schrijfster worden.. 😀 echt leuk om te lezen
    Veel plezier en wat leuk dat je al wat vrienden hebt gemaakt 😘😘
  9. Manu:
    27 november 2019
    Heerlijk dat je zo geniet. En heerlijke jouw verhalen te lezen😘